MENY

Besøksrekord på Arkeologisk museum og Jernaldergården

Nærmere 60.000 besøkende tok turen innom Arkeologisk museum og Jernaldergården i 2016. To nye utstillinger og et variert og godt aktivitetstilbud gjennom hele året er noe av suksessfaktoren bak de gode tallene.

Jubel for besøksrekord på Arkeologisk museum og Jernaldergården. Jubel for besøksrekord på Arkeologisk museum og Jernaldergården.

Mens det i 2015 var drøye 53.000 besøkende på Arkeologisk museum og Jernaldergården, fant 58.781 personer funnet veien til de to attraksjonene i 2017. Og det har vært økning på nesten alle fronter.
Flere cruiseturister, både bestilte grupper og enkeltbesøkende, finner veien til museet på Våland. Det samme gjør lokalbefolkningen og andre turister. På Jernaldergården er det også en økning både blant skoleklasser, bursdagsarrangement og publikum generelt.

– Når året nå er over ser vi en økning opp mot ti prosent. Dette er veldig gledelig, sier museumsdirektør Ole Madsen. 

- Vi er takknemlige og glade for at vårt lokale og regionale publikum er flinke til å bruke museet og Jernaldergården. Vi har et veldig allsidig tilbud, og det gir litt ro i hverdagen å komme hit. Her er det ikke kjas og mas, men gode opplevelser og godt innhold, sier Brynja Bjørk Birgisdottir, formidlingsleder på Arkeologisk museum.

Varierte aktiviteter

Jernaldergarden har sesong fra mars til oktober, og Arkeologisk museum har åpent hele året. Og tilbudene har vært mange i 2016. Det har vært aktivitet hver søndag, foredrag på tirsdager, arkeologiklubb på lørdager, i tillegg til en sommersesong med vikingtema og mange spennende aktiviteter på Jernaldegården.

Museet har også et samarbeid med Røde Kors og Johannes læringssenter, og før jul hadde museet polsk lørdag med rundt 100 besøkende som fikk polsk julemat og omvisning og aktiviteter på polsk.

- Det er viktig for oss å invitere nye grupper av museumsbesøkende til oss og vi gir gjerne et tilpasset tilbud der vi kan, sier Birgisdottir.

Tenker framover

Arkeologisk museum er også en del av satsingen Barnas Rogaland og vi ser at stadig flere barnefamilier finner veien til museet. Statistikk fra reiselivet viser jo også at flere har droppet utenlandsferien, og da er attraksjoenen i eget land og eget fylke gode alternativer til fine opplevelser for hele familien. 
- Kanskje er det sånn at mens andre bransjer sliter, representerer vi noe fast og varig. Og museer er i vinden om dagen, det ser vi jo også med gode besøkstall hos de andre museene i Stavanger, sier museumsdirektør Ole Madsen.

- Dette gir oss et godt grunnlag for å tenke framover. Nå kommer det et nytt besøkssenter på Jernaldergården og det økende besøkstallet viser at vi har et større potensial og at det er et klart behov for nye lokaler også på Arkeologisk museum, sier Madsen og Birgisdottir.

Tekst: Ragnhild Nordahl Næss

UiS logo