MENY

Kunst og arkeologi - Livet ved ildstedet

Druestilker, brente aviser og leverpostei-emballasje i montre? Hva i alle dager er det som vises frem på platået i andre etasje på Arkeologisk museum?

? Jeg ønsker å se nærmere på hvordan kunst kan kommunisere med arkeologi, forteller Martha Wallevik. Hun studerer ved Kunstskolen i Rogaland og viser for tiden en installasjon i forbindelse med avgangsutstillingen som skolen arrangerer hvert år for avsluttende kunststudenter. Hun har rett og slett tatt utgangspunkt i sin fars fyringsvaner - og har i praksis tømt vedovnen hans hver gang hun har vært på besøk.

? Faren min, Harald Wallevik, har vært med på mange av mine kunstprosjekter. Han er åtti år, er konstant frysen og elsker å fyre i vedovnen. Han fyrer året rundt, sommer som vinter, og ved siden av ovnen står som regel stabelen med ved helt opp til taket. Han tilhører en generasjon hvor det meste ble kastet i ovnen, men han påstår at han kun fyrer med ved, sier Marta Wallevik.

Verdiløst materiale?
Kunststudenten har over en halvårsperiode undersøkt, sortert og kategorisert aske fra ovnen til faren. Under sorteringsarbeidet har hun funnet blant annet emballasje, druestilker, kotelettbein og mye annet rart.

? Da jeg jobbet med asken dukket det opp flere ?avslørende? funn, og jeg fikk en slags referanse til arkeologi-faget. Det er utrolig flott at jeg får lov til å ha installasjonen her ? da kan jeg spille på de arkeologiske elementene i enda større grad. Jeg har tatt utgangspunkt i museotekets gjenstandsdel og har forsøkt å kopiere visningsmåten som brukes her så nøyaktig som mulig.
Jeg ønsker å sette lys på hva man putter i et monter - er ikke en persons historie like mye verd som historiske funn?

Martha Wallevik synes det har vært interessant å sette opp utstillingen uten at de ansatte har vært informert om hennes gjøren og virke.

? Da jeg sorterte asken og funnene i montre oppsto det mange fine situasjoner. Jeg setter pris på den første undringen hos betrakteren, som gjenkjenner visningsformen og ser noen kjente gjenstander, men også objekter som skurrer litt. Monteret har til hensikt å beskytte sjeldne, skjøre og verdifulle objekter. Hva skjer når jeg tar et i utgangspunktet verdiløst materiale og putter det i monter? Får gjenstanden en arkeologisk referanse til kulturhistorie og identitet?

Gårdstipp-tiden
Museumspedagog Ellen Bøe synes installasjonen er artig, samtidig som den har klare arkeologiske elementer. ? Avfallet vårt sier mye om hvem vi er og hvordan vi lever livet vårt. Utstillingen har klare paralleller til hvordan arkeologer arbeider, mye av kunnskapen vi har om fortidsmennesket er jo basert på avfallet etter dem.

? Faren til Martha tilhører nok det de på Jæren kaller ?gårdstipp-tiden?. For noen tiår tilbake var det vanlig å ha en kant man tippet alt man ikke trengte utenfor; steiner, ugras fra åkeren, gamle komfyrer og det som verre er. Ble kanten overfylt, satte man bare fyr på haugen. Det er nok en del bønder som fremdeles praktiserer dette. Dagens miljøbevisste generasjon ville trolig ikke gjort tilsvarende, sier Bøe.

Martha Walleviks installasjon "Livet ved ildstedet" åpner onsdag 24. mars kl. 12.00. Åpent for alle som har lyst til å ta en tur!


UiS logo