MENY

Fargeundersøkelser på Breidablikk

Malerikonservatorene ved Arkeologisk museum er i gang med utvendige fargeundersøkelser på herskapsvillaen Breidablikk. Villaen ligger på Eiganes i Stavanger og ble bygget av skipsreder, handelsmann og politiker Lars Berentsen (1838-1896). Boligen stod ferdig i 1882, og var i familiens eie til 1965.

  • Fasade på herskapsvillaen Breidablikk
    Fasaden på herskapsvillaen Breidablikk.
  • Fargetrapp på veggpanel
    Fargetrapp på veggpanel.
  • Tverrsnitt av malingslaget på veggpanel
    Tverrsnitt av malingslaget på veggpanel.

Herskapsvillaen er tegnet av en av Norges mest anerkjente arkitekter på den tiden, Henrik Nissen fra Kristiania. Villaen er i sveitserstil med nyromanske og gotiske stiltrekk. Både bygningen og interiørene er preget av høy håndverksmessig kvalitet. Parken rundt huset er anlagt av gartner Poul H. Poulsson i engelsk stil med eksotiske trær og buete grusganger.

Både når det gjelder materialer og håndverk står Breidablik som en av de beste villaer i landet fra denne tiden. Det er i årenes løp utført svært få endringer på huset. Av utvendige endringer ble det kort tid etter Lars Berenstens død i 1896 utført følgende endringer i samråd med husets arkitekt; tre vinduer i 2. etasje ble endret, adkomsten til kjelleren lagt inn i huset, bad og W.C installert og altan/vinterhage oppført mot syd.

Mye av malingen utvendig på huset er i dårlig tilstand og flasser av. Treverket på eksteriøret er også i dårlig tilstand og står i fare for å bli ytterligere til skadet. Mye av det skyldes at det er brukt «plastmaling» (akrylmaling) på bygningen. Treet får ikke pustet og derfor råtner det.  Det er et ønske om at fargehistorien på bygningen dokumenteres som grunnlag for fargevalg for ny oppmaling. Fargene på huset vil antageligvis tilbakeføres til slik huset stod som nytt i 1882, eller da det fikk et nytt påbygg i 1896.

For å finne alle fargene som har vært brukt igjennom historien på de ulike bygningselementene avdekkes fargene lag for lag med en skalpell i en såkalt fargetrapp. Det er også nyttig å ta tverrsnitt av fargelagene for å studere dem under mikroskop. Gjennom disse snittanalysene er det mulig å få en oversikt over alle lag og kan være til hjelp for å sikre at alle fargelagene er kommet med i en fargetrapp.

Tekst: Hilde Smedstad Moore